InlanDimensions International Arts Festival zyskał status największego interdyscyplinarnego festiwalu w Europie Środkowej, który odrzuca podział na Europę i Azję, tworząc pomost łączący różne kraje i kultury. Prezentując szeroki przekrój sztuk - od teatru, sztuki performatywnej, tańca i kina po muzykę, literaturę i sztuki wizualne, festiwal skupia artystów i publiczność z całego świata, inicjuje współprodukcje oraz wspomaga negocjacje między instytucjami a producentami poprzez profesjonalne usługi językowe. Choć w centrum zainteresowania InlanDimensions znajduje się sztuka od powojennej do postmodernistycznej, festiwal nie zrywa z tradycją, podkreślając jej przemiany i wpływ na sztukę współczesną. Przedstawia widzom koncepcję teatru i filmu eurazjatyckiego, będącego mariażem różnych kultur i gatunków w obrębie jednego dzieła sztuki. Zapraszamy szerokie grono artystów do tworzenia kolejnego wymiaru tego ogromnego, międzykulturowego imperium, które obejmuje coraz większe obszary w głębi lądu. Obecnie realizowane są m.in. następujące projekty wynikające z genezy InlanDimensions International Arts Festival: "Kosmos" - reż. Koike Hiroshi w obsadzie polsko-japońskiej (premiera: luty 2023 w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego / marzec 2024 r. w Tokyo Metropolitan Theatre) , "Iwona, księżniczka Burgunda" - reż. Miura Motoi z muzyką komponowaną przez Wacława Zimpla (premiera: wrzesień 2023 w Underthrow atelier w Kioto / październik 2024 w Polsce), "Tango" - reż. Hirota Jun'ichi (planowana premiera: pierwszy kwartał 2024 w Tokio / październik 2024 w Polsce), pokazy spektaklu "Wyjeżdżamy" Krzysztofa Warlikowskiego w Hong Kong Cultural Centre (wrzesień 2024).
„Lepiej kochać i stracić niż nigdy nie kochać! Czyż to dawne porzekadło nie przypomina nam słów Koriolana: Jest ci gdzie indziej jeszcze świat! – mówi Tang Shu-wing, ambasador tegorocznej edycji festiwalu, jeden z czołowych współczesnych reżyserów teatralnych Hongkongu. Pod tymi słowami podpisałby się zapewne również bohater tegorocznej retrospektywy: Sono Shion, którego filmowe arcydzieło Love Exposure (Miłość obnażona) stało się równocześnie hasłem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu. Znany z obiegu festiwalowego: Cannes, Berlinale, Toronto czy Busan reżyser po raz pierwszy zawita do Polski.
Retrospektywa Sono Shiona w ramach InlanDimensions International Arts Festival 2023 – będąc pierwszą tak pełną i wielowymiarową prezentacją twórczości filmowej tego artysty w Polsce – jest równocześnie rozszerzeniem przeglądu filmowego Terayamy Shūjiego, zrealizowanego podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty 2019. Prezentujemy publiczności oblicze nowej sztuki, którą śmiało można zakwalifikować do nurtu post-Terayama. „Pewnie gdybym wcześniej zobaczył film Terayamy Shūjiego Rzućmy książki, wyjdźmy na ulice!, miałbym więcej odwagi, żeby w tamtej chwili położyć rękę na kolanie mojej ukochanej dziewczyny w półmroku sali kinowej i wyznać jej miłość. Z drugiej strony, wtedy być może moje życie potoczyłoby się inaczej i nigdy nie zostałbym reżyserem” – wyznaje Sono. Miłość w jego dziełach jest wielowymiarowa, bezgraniczna i bezkompromisowa; potrafi objawić się pod postacią nastolatki w mundurku szkolnym, pod płachtą ikonografii chrześcijańskiej czy za kulisami sadomasochistycznych praktyk i fantazji.
O miłości obnażonej traktuje spektakl teatralny otwarcia Medea i jej sobowtór w reżyserii wybitnego koreańskiego reżysera Hyoung-Taek Limba. Łącząc szekspirowską brawurę, taniec współczesny, tradycyjny gatunek koreańskiej muzyki pansori czy koreańską operę mydlaną, Limb rozszczepia tytułową Medeę na dwie postaci: matkę i kochankę, konsekwentnie odwołując się do przyjętej teorii symulakrów, tworząc oryginalny spektakl na pograniczu Wschodu i Zachodu.
Szał miłosnych uniesień towarzyszyć będzie występom siostrzanego duetu Charan-Po-Rantan. Ten multikulturalny tygiel napędzany żywiołowym klimatem alternatywnego kabaretu i cyrku oraz bogatą gamą kolorów, zderza bałkańskie rytmy oraz francuskie chansons ze współczesną japońską popkulturą. Wtórować im na scenie będzie fantasmagoryczna Coppelia Circus, artystka estradowa znana z feerii japońskiej burleski. Wreszcie wrażenie pękniętej struny dostarczy na sam koniec eksperymentalne trio Kūkangendai z Kioto, których muzyka tworzy rockową narrację pełną polirytmii i celowych zniekształceń.
Wskrzeszenie tradycji sztuki eurazjatyckiej i zakrojonej na szeroką skalę wymiany międzynarodowej jest możliwe tylko dzięki Organizatorom, którzy wkładają serce i duszę w ten projekt, wytrwale pracując w trudnych i zmieniających się warunkach, a także Sponsorom: Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego , Korea Arts Council, Seoul Factory for the Performing Arts, Agency for Cultural Affairs, EU-Japan Fest Japan Committee, Toshiba Foundation oraz, co równie ważne, Publiczności, która przez ostatnie lata, naznaczone widmem pandemii, wojen i globalnego ekonomicznego kryzysu wspierała działalność teatrów i kin, pomagając im przetrwać te burzliwe czasy. Drogi Widzu! Uczucie – nie wiesz, jak ono zdobi, uczucie z ciebie Petrarkę zrobi. Dajże dziewczynie z miłości coś wynieść – uczucia ty nie oszczędzaj jej! Zapraszamy serdecznie na doznania prawdziwej miłości obnażonej, zwracając przy tym jak co roku uwagę, że do funkcjonowania teatru czy kina obok aktora występującego w przestrzeni przed publicznością, to właśnie Wy stanowicie InlanDimensions – te Wymiary, które żyją w głębi Lądu!