Gracz

Zespół Teatralny Chiten


wt..–śr. 4–5.10.2022, 19.00
04.10 po spektaklu odbędzie się spotkanie z reżyserem Miura Motoi, które poprowadzi Nikodem Karolak, Dyrektor InlanDimensions International Arts Festival 2022
Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu

Details and tickets available at the event:
https://www.facebook.com/events/569114601573783/569114611573782/
and on our website:
https://teatr.radom.pl/kalendarium/teraz-gramy/gracz-japonia.html

W języku japońskim, z napisami w języku polskim


Akcja dzieje się w Roulettenburgu, fikcyjnym mieście w Niemczech. Obecni są tam rosyjski generał i jego korepetytor Aleksiej, kochanka generała mademoiselle Blanche, francuski książę de Grieux, angielski biznesmen Astley oraz synowa generała Polina, w której Aleksiej jest do szaleństwa zakochany. Spędzają czas w dzielnicy hazardowej. Choć fortuna generała już dawno się wyczerpała a on sam żyje nadzieją, że kiedy jego „babcia umrze, spadek po niej rozwiąże wszystkie jego problemy finansowe. „Babcia” niespodziewanie pojawia się w kasynie i grając w ruletkę na oczach towarzystwa przepuszcza cały swój majątek. Dowiedziawszy się, że Polinie grozi niebezpieczeństwo z powodu długów jej ojca, Aleksiej udaje się do kasyna, by poprzez hazard zarobić pieniądze na spłatę. Szczęśliwym trafem udaje mu się szybko wzbogacić. Polina jednak odmawia przyjęcia jego pieniędzy. Rozczarowany Aleksiej zostaje uwiedziony przez mademoiselle Blanche i udaje się razem z nią do Paryża. Gdy jego bogactwo wyczerpuje się z powodu życia ponad stan, Aleksiej opuszcza Blanche i ponownie trafia w szpony hazardu.


Twórcy

Zespół Teatralny Chiten

Chiten (określenie oznaczające „locus” lub „punkt”) to zespół teatralny prowadzony przez reżysera  Miurę Motoia. Specjalizuje się on w spektaklach tworzonych z kolaży z wykorzystaniem fragmentów istniejących tekstów. Stosuje oryginalny styl językowy, celowo opóźniając kadencję i rytm języka, aby wyeksponować surowe brzmienie słów uwolnionych od ich znaczeń. Technika ta była wielokrotnie doceniana za swoje walory muzyczne. Zamiast utrzymywać jedną systematyczną metodologię Chiten eksperymentuje z różnymi podejściami do adaptowanych tekstów. Do najważniejszych prac zespołu należy seria inscenizacji sztuk Czechowa, Fatzer Brechta oraz Kein Licht Jelinek. Pierwotnie mieszczący się w Tokio, Chiten przeniósł swoją siedzibę do Kioto w 2005 roku. W 2013 roku zespół odnowił opuszczony były lokal muzyczny, aby otworzyć atelier UNDER-THROW. Nazwa pochodzi od japońsko-angielskiego słowa dosłownie oznaczającego „under pitching”, zazwyczaj odnosi się ono do techniki rzutu w baseballu określanej jako „Submarine Pitch”. W tym lokalu Chiten wykonuje repertuar złożony z wcześniejszych produkcji oraz nowych utworów. W 2011 roku grupa wystawiła Wiśniowy Sad i Wujaszka Wanię w Centrum Meyerholda w Moskwie. W 2012 roku Chiten został zaproszony do wystawienia Koriolana w londyńskim teatrze Shakespeare's Globe w ramach Światowego Festiwalu Szekspirowskiego. Oprócz cieszących się uznaniem zagranicznych tras koncertowych, zespół regularnie otrzymuje zaproszenia do koprodukcji z publicznymi teatrami i festiwalami w Japonii. Obecnie zespół liczy sześciu stałych artystów. Wszyscy jego członkowie występują w każdej produkcji, niezależnie od tego, czy jest to ponad trzydzieści ról w sztukach Szekspira, czy też wykonywanie tekstów, które nie są nacechowane dramatycznie, jak np. konstytucja Japonii. Grupa aspiruje do przekraczania nowych granic w technice i reżyserii spektakli. Odchodząc całkowicie od realizmu, próby Chiten mają charakter improwizacyjny, aby poprzez niepowtarzalne interpretacje tworzyć teatr złożony i trudny.

Miura Motoi

Miura Motoi jest założycielem i dyrektorem artystycznym Zespołu Teatralnego Chiten. Od 1999 roku przez dwa lata studiował w Paryżu dzięki stypendium rządowemu. Uczył się reżyserii, zarządzania sztuką i dyrekcji artystycznej pod kierunkiem Jacquesa Blanca. Zespół Teatralny Chiten założył po powrocie do Japonii w 20021 roku.. Do najważniejszych dzieł należą, między innymi: Trzy siostry A. Czechowa; Bez Światła E. Jelinek; Sztuka Sportowa E. Jelinek. Jest laureatem wielu nagród, w tym: Nagrody Miasta Kioto dla Nowych Artystów w 2011 roku, Specjalnej Nagrody Jury Yomiuri Theater Award w 2017 roku. Jest autorem następujących książek:  Omoshirokereba OK ka? Gendai Engekikō (Is just being interesting OK?: A meditation on contemporary theater, Goryu Books, 2010) , and Yappari Higeki Datta. "Wakaranai" Engeki e no Omāju (Oh, it was a tragedy: an homage to confusing theater, Iwanami Shoten, 2019). W sierpniu 2022 roku zmierzył się z adaptacją Kurki Wodnej Witkiewicza zainscenizowanej jako performatywne czytanie.


Realizatorzy

Reżyseria

Miura Motoi

Na podstawie powieści Fiodora Dostojewskiego

Przekład

Kameyama Ikuo

Muzyka

Kukangendai (na żywo): Noguchi Junya, Koyano Keisuke, Yamada Hideaki

Obsada

Tanaka Yūki, Aioi Midori, Kobayashi Yōhei, Abe Satoko, Ishida Dai, Ogawara Kōji, Kubota Shie

Montaż sceniczny

Sugiyama Itaru

Kostiumy

Huchard Colette

Światła

Fujiwara Yasuhiro

Dźwięk

Nishikawa Fumiaki

Kierownik sceny

Saitō Ryōsuke

Producent

Tajima Yuna

Czas trwania

75 min