Seinendan Theatre Company (Japonia)
Hirata Oriza
Sung Kiwoong, Sawita Diteeyont, Rody Vera, Cody Poulton, Chen Yen-Chun, Bryerly Long
Sugiyama Itaru
Hamazaki Kenji
Takeyoshi Koji
Kaizu Tadashi
Chen Yen-Chun
Tomiyama Takayuki
Mishima Shōko, Isaka Hiroshi
Senda Yūta, Sakurauchi Shomi
Nishimoto Aya
Masakane Aya
Saitō Haruka
Ōta Kumiko, Ōta Kumiko, Nishio Sachiko, Doi Mai, Kanazawa Akira
Seinendan, Agora Planning, Teatr Komaba Agora
Przy wsparciu Międzynarodowego Centrum Sztuki Kinosaki w Toyooce
Centrum Azjatyckie Fundacji Japońskiej (Japan Foundation Asia Center)
Yamauchi Kenji, Matsuda Hiroko, Nojima Mizuho, Nagano Umi, Chong Ami, Nakamura Mao, Bryerly Long, Satō Shigeru, Maehara Mizuki, Fujitani Miki, Asamura Kamilla, Kimura Tomoaki, Tada Naoto, Above, Members of Seinendan, Chen Hsin, Chao Hsin-I, Phatcharawan Khrueaphan, Kamolvasu Chutisamoot, Antonette Go, Mayen Estanero, Manjean Faldas, Baek Jongseung, Jeon Soo Ji
japoński, chiński, tajski, tagalski, koreański, angielski i rosyjski, z polskimi i angielskimi napisami
1994
113 minut
O spektaklu
Mające swoją premierę w 1994 roku Notatki tokijskie to jeden z najbardziej znanych spektakli Hiraty Orizy i grupy Seinendan. Przedstawiono w nim stopniowe rozpadanie się relacji rodzinnych i międzyludzkich we współczesnym społeczeństwie. Spektakl spotkał się z dużym uznaniem zarówno w Japonii, jak i za granicą. Jego akcja rozgrywa się w holu muzeum sztuki w niedalekiej przyszłości. W Europie toczy się wielka wojna. Przed obrazami uratowanymi z obszarów dotkniętych wojną japońskie rodziny, przyjaciele i zakochani odwiedzający muzeum ciągną swoje pourywane rozmowy na temat opieki nad starzejącymi się rodzicami, przyszłej kariery, miłości czy dziedzictwa. Na tle ogromnej wojny ukazano drobiazgowo sylwetki Japończyków żyjących tak jak zwykle, odsłaniając całą gamę problemów i kryzysów współczesnego społeczeństwa. Spektakl został wysoko oceniony na wielu międzynarodowych festiwalach teatralnych. Aby przedstawić nowe podejście do międzynarodowej współpracy i pokazać uniwersalność metody teatralnej Hiraty, spektakl był nie tylko przetłumaczony, ale i dostosowany za każdym razem do krajobrazu danego kraju. Notatki tokijskie – wersja międzynarodowa to kompilacja wszystkich tych produkcji, ukazująca Tokio przekształcone w niedalekiej przyszłości w wielokulturowe miasto, a także wyzwania, z jakimi ludzie muszą się w nim mierzyć. Aktorzy mówią w siedmiu językach, prezentując ostateczną formę wielojęzycznego „symultanicznego teatru wielokrotnych rozmów”.
Seinendan Theatre Company
Został założony w 1982 roku. Ma siedzibę w teatrze Komaba Agora i dąży do realizacji nowego stylu teatralnego poprzez praktykę „współczesnej teorii teatru potocznego” Hiraty. Teoria ta już do lat 90. XX wieku wywiera ogromny wpływ na japońską scenę teatralną. Grupa prowadzi również jednostkę o nazwie Seinendan Links, która zapewnia młodym artystom możliwość rozwijania swoich umiejętności i wykształciła wielu utalentowanych pisarzy i reżyserów. Teatr Seinendan rozpoczął projekt współpracy międzynarodowej w 1999 roku. Od tego czasu zaprezentował swoje spektakle na wielu festiwalach teatralnych, takich jak Theatre d’Automne, i odbył liczne międzynarodowe tournée. W 2020 roku grupa przeniosła swoją siedzibę do miasta Toyooka w prefekturze Hyōgo, gdzie założyła teatr Ebara Riverside. Tam tworzą i wystawiają spektakle, prowadzą warsztaty w okolicznych szkołach i instytucjach, organizują festiwal teatralny oraz prowadzą teatr dziecięcy.
Hirata Oriza
Jest dramaturgiem, reżyserem, dyrektorem Zawodowej Wyższej Szkoły Sztuki i Turystyki, liderem teatru Seinendan, dyrektorem artystycznym teatrów Ebara Riverside oraz Komaba Agora. Urodził się w Tokio w 1962 roku. W 1995 roku Hirata został laureatem 39. edycji Kishida Kunio Drama Award dzięki Notatkom tokijskim (Tokyo Notes), a w 2019 roku laureatem przyznawanej po raz 22. nagrody Tsuruya Nanboku Drama Award za Historię powstania i upadku literatury japońskiej (Nihon Bungaku Seisui Shi). W 2006 roku zdobył nagrodę Montblanc de la Culture Arts Patronage Award. W 2011 roku został uhonorowany przez francuskie Ministerstwo Kultury Kawalerem Orderu Sztuki i Literatury. W ostatnich latach prowadził współpracę międzynarodową z licznymi krajami, zwłaszcza z Francją, a w 2016 roku napisał i wyreżyserował sztukę Stilles Meer (Spokojne morze) dla Opery Państwowej w Hamburgu.