Retrospektywa: Inoue Umetsugu

Człowiek, który wywołał burzę

Arashi o yobu otoko

Man Who Causes a Storm / Arashi o yobu otoko
reż. Inoue Umetsugu
Japonia 1957, 100’
Napisy: polskie i angielskie

Charlie (Oida Toshio), szalenie popularny perkusista, opuszcza swą partnerkę, Miyako (Kitahara Mie), i zespół jazzowy, którego ta jest menadżerką. Za namową Eijiego (Aoyama Kyōji), pobierającego nauki w szkole muzycznej, Miyako angażuje do zespołu jego brata, Shōichiego (Ishihara Yūjirō) – porywczego i skłonnego do bitki, lecz utalentowanego perkusistę. Chcąc udowodnić swą wartość – głównie matce, która uważa go za chuligana i ma mu za złe, że zainteresował Eijiego muzyką – Shōichi postanawia zostać najlepszym perkusistą jazzowym w Japonii. W tym celu nie tylko wprowadza się do domu Miyako, gdzie pod jej okiem intensywnie ćwiczy, ale również idzie na układ z wpływowym jazzowym krytykiem – obiecuje mu pomóc zdobyć serce swej menadżerki w zamian za przychylne recenzje. Wkrótce dochodzi do muzycznego pojedynku między Shōichim i Charlie’em w jednym z modnych tokijskich nocnych klubów, podczas którego ten pierwszy pokazuje, że nie tylko świetnie gra na perkusji, ale i potrafi śpiewać. Między Shōichim i Miyako rodzi się jednak uczucie, co komplikuje układ zawarty z krytykiem… 

Choć takie produkcje, jak Czempion czy Orzeł i sokół, sukcesywnie budowały popularność Ishihary Yūjirō wśród japońskiej widowni, prawdziwy przełom w jego karierze nastąpił wraz z premierą Człowieka, który wywołał burzę. To właśnie sukces komercyjny tego filmu ostatecznie przekonał władze wytwórni Nikkatsu, że mają w swych szeregach prawdziwą gwiazdę. Trudno zresztą się temu dziwić – Człowiek, który wywołał burzę uplasował się na czwartej pozycji listy najbardziej dochodowych japońskich filmów z 1957 roku, mawiało się też o nim, że uratował wytwórnie od bankructwa. Produkcja ta w znacznym stopniu przyczyniła się do wykształcenia formuły Nikkatsu Action – zróżnicowanych gatunkowo filmów przeznaczonych dla zafascynowanej hollywoodzkimi gwiazdami i zachodnim stylem życia młodej widowni. Ze współczesnej perspektywy Człowiek, który wywołał burzę, to nie tylko pierwszorzędny film muzyczny, ale też wehikuł czasu, pozwalający na chwilę przenieść się do tętniących życiem klubów nocnych Ginzy, usłyszeć cieszącą się tam wówczas popularnością muzykę i zobaczyć jej gwiazdy, takie jak Oida Toshio wcielający się w Charliego, czy śpiewający Hirao Maasaki – w numerze rockabilly otwierającym film.

Dawid Głownia


Inoue Umetsugu

Inoue Umetsugu (1923-2010) był niezwykle płodnym, nawet jak na standardy japońskiej branży filmowej, twórcą – wyreżyserował 115 filmów kinowych i ponad 150 produkcji telewizyjnych, napisał też ponad 100 scenariuszy. Choć pracował w różnych gatunkach – od dramatów, przez kryminały w duchu noir, po jidai-geki – szczególnie upodobał sobie filmy muzyczne, z których dziś jest najbardziej znany. Pracował dla wszystkich z powojennej „wielkiej szóstki” japońskich wytwórni, największe triumfy święcił jednak w Nikkatsu, gdzie przyczynił się do wypracowania formuły Nikkatsu Action. W latach 1966-1971 zrealizował 17 filmów dla hongkońskiej wytwórni Shaw Brothers.

Wybrana filmografia

1952 Koi no ōen danchō
1954 Kanpai! Jogakusei
1959 Tokyo no kodoku
1963 Makkanā koi no monogatari / Tale of Scarlet Love
1967 Qing chun gu wang / King Drummer
1971 Kawaii akujo / Lill, My Darling Witch

Twórcy

reżyseria: Inoue Umetsugu
scenariusz: Inoue Umetsugu, Nishijima Dai
zdjęcia: Iwasa Kazumi
montaż: Suzuki Akira
muzyka: Ōmori Seitarō
obsada: Ishihara Yūjirō, Kitahara Mie, Ashikawa Izumi, Kaneko Nobuo, Fuji Tatsuya, Aoyama Kyōji, Takashina Kaku, Shiraki Mari, Okada Masumi
producent: Koi Hideo
produkcja: Nikkatsu
język: japoński
barwa: kolor